Bij trajectcontroles worden aan het begin- en eindpunt van een deel van je route beelden van je kentekenplaat gemaakt. Zo kan de tijd tussen de twee foto’s, en dus ook de gereden snelheid, worden bepaald. Is de gemiddelde snelheid hoger dan de toegelaten snelheid? Dan ontvang je een boete.

Gepubliceerd op
Gepubliceerd door
Hugo Thonnon
2 minuten

Zowel nationaal als internationaal werpt dit systeem van verkeerscontrole haar vruchten af. Zo neemt het aantal verkeersdoden met 50% af, daalt het aantal lichte en vooral zware snelheidsovertredingen sterk en leveren de kleinere snelheidsverschillen een zichtbaar rustiger verkeersbeeld op. En ook het milieu vaart er wel bij — de geluidsoverlast en de uitstoot van uitlaatgassen nemen af.

Lees verder onder de afbeelding …

Trajectcontroles … Eerlijk of eerder illegaal?

Geen wettelijke basis

Dit systeem van snelheidscontrole wordt door de meerderheid van de Vlamingen als eerlijk ervaren. Maar volgens enkele verkeersexperts bestaat er geen wettelijke basis om na vaststelling een proces-verbaal uit te schrijven.

Het huidige wetgevend kader gaat er immers vanuit dat de snelheid van de automobilist op een specifiek punt gemeten wordt, wat bij een trajectcontrole niet gebeurt. Enkel de gemiddelde snelheid wordt gemeten en op basis daarvan wordt dan een proces-verbaal opgesteld.

In dat traject kan je 70 kilometer per uur of 150 kilometer per uur gereden hebben. Het is onmogelijk exact te stellen wat de snelheidsoverschrijding op een specifiek punt is, en dat is exact waarop de huidige wetgeving gebouwd is.

In beroep?

In principe kan je dus je snelheidsovertreding bij zo’n trajectcontrole aanvechten. Maar of die juridische stappen goedkoper gaan uitdraaien, da’s maar de vraag. Voorlopig adviseren we je toch om het gaspedaal niet te diep in te drukken en voorzichtig aan het stuur te blijven.

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.