Brits en Amerikaans onderzoek bracht aan het licht dat het touchscreen van je auto bedienen tijdens het rijden gevaarlijker is dan rijden onder invloed van alcohol of cannabis. Er wordt daarom gepleit voor Europese regels, die zowel het ontwerp als het gebruik van aanraakschermen reguleren.

Gepubliceerd op
Gepubliceerd door
Hugo Thonnon
2 minuten

Dat het gebruik van een smartphone tijdens het rijden de verkeersveiligheid stevig in het gedrang brengt, wisten we al langer. In de meeste landen staan daar dan ook boetes tegenover.

Het onderzoek ging na hoe vaak bestuurders met de schermen in de weer waren, maar ook hoe lang zo’n schermsessie duurde. De conclusie — veel te lang. De vorsers stelden vast dat de reactietijd van de proefpersonen dan ook aanzienlijk kelderde.

Opvallend — ook stemgestuurde systemen als Android Auto en Apple CarPlay gaan niet vrijuit. Die technologie dwingt bestuurders in de praktijk vaak alsnog met het scherm in de weer te zijn.

Een normale reactietijd is 1 seconde

De reactietijd is de tijd die verstrijkt tussen het inschatten van de situatie en het eigenlijke handelen.

  • Drie pintjes voegen daar 12% aan toe.
  • Een jointje verlengt de reactietijd met 21%.
  • Bel je handenvrij, dan neemt de reactietijd met 27% toe.
  • Verstuur je een sms’je of WhatsApp-bericht, of bedien je je telefoon of multimediasysteem met je stem? Dan dikt de reactietijd met 35% aan.
  • Hang je effectief aan de lijn? Dan neemt de reactietijd 45% toe.
  • Het gebruik van een aanraakscherm doet de reactietijd met 57% toenemen.

Meer dan een halve seconde erbij, dus! Dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen.

Lees verder onder de afbeelding …

Touchscreens in auto’s zijn gevaarlijke afleiders

Worden de regels verstrengd?

Dat kan. Momenteel bestaan er slechts algemene normen of raadgevingen, en dus geen verplichtingen. Bovendien dateren de laatste bepalingen hierrond reeds van 2008 … De automobiel- en technologiesector zit natuurlijk ook niet stil. Logisch, ook. Zij hebben er dan ook alle baat bij de veiligheid hoog in het vaandel te blijven dragen. Slechte reclame door (dodelijke) ongevallen is natuurlijk het laatste wat men wil.

Alle details van het onderzoek kan je nalezen op de website van het Transport Research Laboratory.

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.