Elektrische steps veroorzaken heel wat chaos en ongevallen in de straten van de steden. Daarom blijven ze de gemoederen beroeren. De politiek stuurt aan op een verbod van het gebruik van e-steps voor kinderen jonger dan 16 jaar. Is dat een wijze beslissing?

Gepubliceerd op
Gepubliceerd door
Hugo Thonnon
3 minuten

Onze vervoersgewoonten namen de laatste jaren flink andere vormen aan, zeker in en rond de steden. De elektrische fiets is al enige tijd een trouw en populair gezicht in het straatbeeld, maar het lijkt erop dat heel wat mensen tijdens de lockdown een nieuwe liefde ontdekten — de elektrische step. En niet zonder reden, want dit toestel laat je toe de laatste kilometers van je traject snel en zonder veel inspanning af te leggen.

De wet holt achterop

Wettelijk gezien rekent men deze dingen tot de zogenaamde nieuwe, zachte mobiliteitsvormen, maar de praktijk wijst uit dat heel wat bestuurders van zo’n e-step roekeloos rijgedrag vertonen. Geen verrassing, want zo’n step haalt probleemloos een snelheid van 25 kilometer per uur. En misschien heb ook jij al eens meerdere personen op eenzelfde step gespot of dat één of andere malloot zich aan acrobatische kunstjes waagt.

De spoeddiensten worden de laatste tijd dan ook overspoeld door slachtoffers van step-ongevallen. In sommige gevallen zijn de verwondingen ernstig.

Vanuit de politiek wil men daarom het gebruik van elektrische steps aan banden leggen. Vooruit-kamerlid Joris Vandenbroucke pleit op dit moment zelfs voor een verbod op e-steps voor kinderen jonger dan 16 jaar. Deze leeftijdsgroep is naar eigen zeggen niet rijp genoeg voor zulke krachtige voertuigen. Daarnaast wil hij de e-step van de voetpaden weren, net zoals dat voor andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen het geval is. In de meeste Europese landen is die laatste regel al een feit.

Op voetpaden en in voetgangerszones dient een steprijder zich in principe stapvoets voort te bewegen, in lijn met het tempo van de wandelende weggebruikers. Voor een ding dat vlotjes 25 kilometer per uur haalt, is dat natuurlijk tergend traag. De kleine wieltjes zorgen er bovendien voor dat de besturing van zo’n ding aan zo’n trage snelheid schijnbaar onmogelijk wordt.

Vandenbroucke wil de lijn doortrekken — zo mogen kinderen jonger dan 16 jaar vandaag ook niet met speedpedelecs rijden. De redenering is dat jongere kinderen onvoldoende kennis van de wegcode hebben om zich veilig met krachtige, elektrische voertuigen kunnen verplaatsen.

Lees verder onder de afbeelding …

Elektrische steps verboden voor kinderen jonger dan 16 jaar?

Oorlog?

Het Vooruit-kamerlid onderstreept dat het geen oorlog tegen de elektrische step wil ontketenen, maar dat het handige en duurzame vervoermiddel voor korte afstanden zo snel mogelijk volwaardig en veilig in ons verkeer moet geïntegreerd worden.

Vias — het onafhankelijke kennisinstituut voor verkeersveiligheid — schaart zich achter het wetsvoorstel van Vandenbroucke. Bromfietsen van klasse A halen eenzelfde snelheid, maar als je zo’n ding wil besturen, heb je een helm, een verzekering en een inschrijvingsbewijs nodig. Daarnaast pleit het verkeersinstituut voor bijkomende aanpassingen aan de wegcode. Concreet denkt het dat aan een verplichting om ‘s nachts met een fluovest te steppen en een verbod op meer dan één volwassene per step.

Wordt vervolgd …

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.