Zelf een autowiel vervangen … Dat klinkt als een stevige klus, maar in de praktijk valt dat goed mee. Hou er wel steeds rekening mee dat je veilig te werk gaat. Gecombineerd met onderstaande tips vervang je je wiel ‘in no time’.

Gepubliceerd op
Gepubliceerd door
Hugo Thonnon
3 minuten

Als eerste moet je je veiligheid garanderen. Sta je met pech aan de kant, neem dan zeker deze preventieve maatregelen.

  • Parkeer zo ver mogelijk van de rijweg of rijstroken.
  • Parkeer indien mogelijk op een plat stuk van de weg. Niveauverschillen maken de klus er immers niet makkelijker op.
  • Schakel je auto in versnelling of drive, en trek de handrem op. Schakel de motor uit.
  • Schakel je vier richtingaanwijzers in en trek het verplichte fluohesje aan.
  • Plaats je gevarendriehoek op reglementaire afstand — op 30 meter van de wagen op de gewone weg en op 100 meter op de autosnelweg.

Voorbereiding

Controleer of je het nodige materiaal hebt om de klus te klaren.

  • Een voldoende opgepompt reservewiel.
  • Een krik.
  • Een geschikte kruissleutel.
  • Een paar handschoenen.

Demontage

  1. Maak de bouten los. Dat vereist meestal heel wat spierkracht. Zet via je voet dus gerust je hele gewicht op de wielsleutel.
  2. Plaats de krik enkel op de door de constructeur aangeduide plek. Die vind je in het instructieboekje van je wagen. Krik je je auto op een verkeerd punt op, dan breng je niet alleen je eigen veiligheid in gevaar, maar loop je ook het risico het geraamte van je wagen te beschadigen. Enkel de toegewijde krikpunten garanderen een stabiele situatie.
  3. Krik de wagen op tot de band de grond niet meer raakt, en verhoog dan nog drie tot vier centimeter.
  4. Verwijder de moeren, maar let op dat je ze niet kwijtraakt.

Lees verder onder de afbeelding …

Een autowiel vervangen doe je zo

Montage

  1. Neem het reservewiel erbij. Als je ‘oude’ band helemaal lek was, moet je je wagen eventueel nog wat verder opkrikken, opdat je nieuwe wiel zich makkelijk zou laten manoeuvreren.
  2. Draai alle moeren terug op de bouten — liefst met de hand om ze niet te beschadigen. Ga verder met de sleutel, maar forceer nooit.
  3. Controleer of alle moeren perfect op de velg aansluiten. Je velg moet immers correct met de remblokken uitgelijnd zijn.
  4. Controleer of je niks onder het wiel van de auto hebt achtergelaten en laat de wagen rustig zakken. Verwijder de krik.
  5. Draai de moeren nu stevig aan, maar overdrijf niet — vast is vast! Werk ‘diagonaal’ om de krachten zo goed mogelijk over de volledige oppervlakte van het wiel te verdelen.
  6. Berg het materiaal op en vergeet niet de lekke band te vervangen of te laten herstellen … Murphy loert immers steeds om de hoek.

Zo gezegd, zo gedaan?

Er kunnen heel wat redenen zijn waarom je geen reservewiel kan plaatsen. Misschien beschikt jouw wagen zelfs niet over een reservewiel, maar over een zogenaamde herstellingskit voor banden of bandenreparatiekit. Deze bestaat uit een herstellingsproduct onder druk en een kleine compressor. Is de beschadiging aan de band echter te groot, dan ben je met zo’n kit helemaal niets. In zo’n geval is een lidmaatschap van een wegenwachtorganisatie zoals Touring dan ook geen overbodige luxe.

Wist je trouwens dat deze organisaties je ook zonder lidmaatschap uit de brand brengen? Je betaalt dan wel een kleine toeslag, omdat je lid wordt terwijl je al in panne staat.

Aan jou de keuze of je het erop waagt …

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.